Skip to content

Spelarintervju #1: Marcus Dahlbom

2 december, 2011
by

Bloggen startar härmed upp en intervjuserie där vi genomför spelarintervjuer i syfte att alla som följer HHC ska få chansen att lära känna våra spelare lite närmare.

Först ut är Marcus Dahlbom – ny i HHC för denna säsong.

Position: Målvakt
Ålder: 21
Födelseort: Karlstad
Tidigare klubbar: Färjestads BK, Skåre BK, Enköpings SK
Längd: 195 cm
Vikt: 85 kg
Kontrakt till: 11/12

 

Hur ser du på säsongen hittills? Lagets och din egen insats.

Som jag ser på säsongen så tycker jag vi har spelat riktigt bra, sen har vi vissa matcher där vi spelat mindre bra men de är något man får räkna med. Dock så tycker jag att när allettan börjar kanske vi måste höja vår lägsta nivå ett snäpp så även ifall de går tungt så kan vi vinna matcherna tillslut iaf. Men i det stora hela så tycker jag att vi funkar bra som lag och vi har otroligt roligt tillsammans.

Egna insattsen tycker jag att jag får vara nöjd med, när jag får spela mycket och får förtroenade spelar jag oftast bättre! Känner mig säkert i målet och har bra snack med försvaret. Sen finns de förstås folk som kollar på procenten man har men de kan man inte alltid enbart titta på, i ett topplag får man inte så mycket skott så ibland är det t.om svårare på det sättet. Man får se matcherna och bedöma därifrån, jag är nöjd sålänge vi vinner och tar 3 poäng. Sen om jag håller nollan eller släpper in 3 det har inte så stor betydelse i slutändan.

Trivs du bra i klubben och med Hudiksvall som stad?

Trivs jättebra i Hudik. Alla är väldigt trevliga här och det är en seriös klubb som vill satsa så har absolut inget att klaga på när det gäller det. Och som jag sade innan så har vi väldig kul i laget och de har en stor betydelse om man ska trivas, skönt gäng helt enkelt.

Vad gör du på sidan av målvaktsspelet i HHC?

Jag jobbar just nu som snickare på Roberts Bygg. När jag inte jobbar så tycker jag om att va ute mycket och traska på stan och ta en lunch och fika. Sen kan man hänga med några av grabbarna i laget och göra något roligt när man är ledig, lite rastlös som människa, tycker om att göra saker när jag får tid till det.

Följer du något annat hockeylag i Sverige?

Följer såklart Färjestad en del. Jag har spelat och varit runt Färjestad hela mitt liv så de är klart att de har en speciell plats hos mig. Har även många kompisar där som spelar så man försöker prata och följa dem så mycket de går. Sen har jag en lillebror i Färjestad J18 som jag även följer. Annars är man väl intresserad av all ishockey, Allsvenskan/Nhl/Elitserien osv.

Marcus 'in action' i FBK

Marcus 'in action' i FBK

Vad skulle du själv säga kännetecknar dig som målvakt?

En stark vilja och stort hjärta för klubben jag spelar i – en vinnarskalle. Sen i målet så spelar jag mycket på att täcka av så mycket av målet som möjligt eftersom jag är så pass stor. Gör så lite ”tv-räddningar” som möjligt för att kunna spela lugnt och säkert och inte släppa så mycket returer. Man brukar säga att man spelar så enkelt som möjligt.

Efter nyår väntar spel i Allettan. Hur ser du på den serien?

Allettan är en tuff serie där matcherna kommer bli jämna. I den serien gäller det att spela på så hög nivå som möjligt för om man spelar dåligt så kommer det staffa sig direkt. Vi måste spela ordentligt och inte ge motståndarlaget någonting. Det laget som gör minst misstag är det laget som kommer sluta högst upp i tabellen. Det handlar mycket om rutin och erfarenhet, vi har ett par grabbar i laget som kommer ha stor betydelse i svåra matcher. Även på och utanför isen.

Hur upplever du stödet från DVG på hemma och bortaplan?

Jag tycker att det är roligt att se att folk är intresserade och tar sig tid att följa oss även på bortaplan. Betyder mycket för oss i laget och sätter även respekt när vi möter lagen på bortaplan när vi har folk som är med och hejar på oss. Även på hemma plan är de kanske ännu viktigare att man sätter respect med stor publik. Sånt kan sätta sig i  huvudet på motståndarlaget. DVG ska ha en stor eloge från mig och laget. Vi hoppas att publiken hjälper er  med att heja på oss och att vi kan få upp mot 800-1000 pers på matcherna så de blir tryck i hallen. Vi känner erat stöd och ni är lika delaktiga på läktaren som oss på isen. Fortsätt med era roliga idéer på läktaren med tifo osv. I med och motgång behöver vi er.
DVG's 'Dahlbom-flagga'
Vi avslutar med ”3 snabba”:
Favoritmat?
Svårt.. säger en köttbit med pommes och bearnaisesås.
Filmtips?!
The Blind Side (länk)
Bästa poolare i laget?
Alla är lika mycket värda för mig, men Anders Danielsson som sitter bredvid mig i omklädningsrummet pratar jag och umgås mycket med.
—————————————–
Vi tackar Marcus för intervjun och hoppas att vi får se fler sköna danser från hans sida efter matcherna framöver.
2 kommentarer
  1. 2 december, 2011 19:27

    Väldigt roligt att läsa!

  2. Morgan Persson permalink
    3 december, 2011 09:47

    Vilken kanonbra artikel! Riktigt kul läsning faktiskt.

Kommentarer inaktiverade.

